Iubirea ca terapie
Iubirea ca terapie
In timpul uneia dintre intalnirile cu discipolii sai, Osho a fost rugat sa raspunda la urmatoarea intrebare:
”De ce este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor atât de eficient? Pânã nu demult credeam cã luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza sunt principalele instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã nimic prin comparaţie cu îmbrãţişarea.”
”De ce este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor atât de eficient? Pânã nu demult credeam cã luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza sunt principalele instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã nimic prin comparaţie cu îmbrãţişarea.”
Te invit sa citesti raspunsul sau, mai jos.
Lectura placuta!
Lectura placuta!
Omul simte nevoia sã fie dorit. Aceasta este una din
principalele nevoi ale fiinţei umane. Dacã nu se simte iubit, omul
începe sã moarã. Dacã simte cã viaţa sa nu conteazã pentru nimeni, ea
îşi pierde semnificaţia chiar pentru el însuşi.
De aceea, iubirea este cea mai mare terapie posibilã.
Lumea are nevoie de terapie tocmai pentru cã îi lipseşte iubirea.
Lumea are nevoie de terapie tocmai pentru cã îi lipseşte iubirea.
Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi
necesarã deloc; iubirea ar fi mai mult decât suficientã. Îmbrãţişarea nu
este altceva decât un gest de iubire, de cãldurã, de atenţie. Simpla
senzaţie de cãldurã provenitã de la cealaltã persoanã poate vindeca
multe boli, inclusiv rãceala şi egoul. Ea este suficientã pentru a te
transforma din nou într-un copil.
La ora actualã, psihologii au înţeles cã dacã nu
este îmbrãţişat şi sãrutat suficient de mult, copilul nu poate creşte
normal. Lui îi lipseşte un anumit tip de hranã. Sufletul are nevoie de
hranã, la fel ca şi trupul. Îi poţi îndeplini copilului toate nevoile
fizice, dar dacã nu îl îmbrãţişezi niciodatã, el nu va creşte normal.
Psihicul lui nu se va dezvolta. Se va simţi tot timpul trist, neglijat,
ignorat, neiubit. A fost hrãnit fizic, dar nu şi afectiv.
Cercetãtorii au remarcat faptul cã dacã nu este
îmbrãţişat, copilul scade în dimensiuni şi poate chiar muri, chiar dacã
îi este asiguratã hrana fizicã. Corpul este îngrijit, dar sufletului îi
lipseşte iubirea. El se izoleazã, devine rupt de existenţa-mamã.
Iubirea asigurã aceastã punte, ea este rãdãcina noastrã.
Aşa cum respiraţia este esenţialã pentru corpul
fizic – dacã încetãm sã mai respirãm, corpul moare –, iubirea reprezintã
respiraţia interioarã a sufletului. Acesta trãieşte prin iubire.
Luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza nu sunt
suficiente. Poţi sã cunoşti toate terapiile din lume, poţi deveni un
expert, dar dacã nu cunoşti arta iubirii nu vei rãmâne decât la
suprafaţa activitãţii terapeutice.
Din 100 de cazuri, 90 de oameni bolnavi suferã în
primul rând pentru cã nu au avut parte de iubire. De aceea, dacã
terapeutul simte o grijã deosebitã faţã de pacientul sãu, hrãnindu-l cu
iubire şi împlinindu-i aceastã nevoie, starea acestuia din urmã se poate
schimba în mod miraculos.
Dincolo de orice îndoialã, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care existã.
Sigmund Freud se temea foarte tare de ea.
Îmbrãţişarea nici nu intra în discuţie, dar el prefera chiar sã nu dea
ochii cu pacientul, temându-se sã nu simtã o stare de simpatie faţã de
acesta dupã ce i-a ascultat toate plângerile şi coşmarurile interioare.
Se temea sã nu înceapã sã plângã, sã nu i se
umezeascã ochii, sau – Doamne fereşte! – sã nu simtã chiar nevoia de a-l
lua de mânã pe pacient. Se temea atât de tare de relaţia de iubire
dintre terapeut şi pacient încât a inventat canapeaua psihanalistului.
Pacientul trebuia sã stea întins pe spate, iar psihanalistul stãtea pe
un scaun în spatele sãu, astfel încât sã nu fie nevoit sã dea ochii cu
el.
Reţineţi însã: iubirea nu poate creşte decât faţã în
faţã. Animalele nu pot simţi acest lucru, cãci ele nu ştiu sã facã
dragoste decât pe la spate; de aceea, între ele nu se poate stabili un
sentiment de prietenie, o relaţie adevãratã. O datã actul sexual
terminat, fiecare pleacã în treaba sa, separat, fãrã un mulţumesc sau un
la revedere! Animalele nu au reuşit sã îşi creeze familii, relaţii de
prietenie, o societate, pentru simplul motiv cã atunci când fac dragoste
nu se privesc în ochi, nu stau faţã în faţã. Ca şi cum actul lor amoros
ar fi un act mecanic. El nu conţine nici un element uman.
Omul şi-a creat un întreg univers al relaţiilor
pentru simplul motiv cã este singurul animal care face dragoste faţã în
faţã. Ochii partenerilor comunicã între ei, expresiile lor faciale devin
un limbaj subtil. În acest fel, intimitatea creşte, bazându-se pe
împãrtãşirea emoţiilor, atât de intense în asemenea momente (bucurie,
extaz, strãlucirea specificã orgasmului).
Omul are nevoie de intimitate; aceasta este o nevoie esenţialã.
De aceea, este mai bine sã faceţi dragoste pe
luminã, nu în întuneric – cel puţin într-o luminã mai slabã, cum ar fi
cea a unei lumânãri. Actul amoros în întuneric exprimã încã latura
noastrã animalã, dorinţa de a evita faţa celuilalt.
Sigmund Freud se temea foarte tare de iubire; de
fapt, se temea de propria sa iubire reprimatã. Se temea sã nu se
implice. Dorea sã rãmânã în afarã, nu sã se implice în sufletul
pacientului sãu, sã fie doar un observator ştiinţific, detaşat, rece, la
distanţã. El a creat psihanaliza ca şi cum aceasta ar fi o ştiinţã. În
realitate, nu este o ştiinţã şi nu va fi niciodatã! Este o artã, fiind
mult mai apropiatã de iubire decât de logicã.
Un psihanalist adevãrat nu se teme sã pãtrundã adânc
în sufletul pacientului sãu; dimpotrivã, el este dornic sã îşi asume
acest risc. Într-adevãr, apele sunt tulburi acolo, te poţi îneca cu
uşurinţã – la urma urmei, eşti şi tu un om! Cine ştie peste ce necazuri
poţi da, dar trebuie sã-ţi asumi acest risc.
De aceea îl iubesc atât de mult pe Wilhelm Reich.
Acest om a transformat întreaga psihanalizã prin implicarea sa. El a
renunţat la detaşarea omului de ştiinţã. De aceea, eu îl consider un
revoluţionar mult mai mare decât Sigmund Freud. Sigmund Freud a rãmas un
tradiţionalist, speriat de propriile sale reprimãri.
Dacã nu vã temeţi de propriile voastre reprimãri, le
puteţi fi de mare ajutor semenilor voştri. Dacã nu vã temeţi de
propriul vostru subconştient, dacã v-aţi rezolvat cât de cât problemele
personale, vã puteţi implica în lumea interioarã a pacientului, devenind
mai degrabã un participant la aceasta, nu un simplu observator detaşat.
Eu înţeleg teama lui Sigmund Freud, cãci şi
psihanaliştii au problemele lor, uneori mai mari decât cele ale
pacienţilor lor. De aceea, doresc sã fac o afirmaţie cât de poate de
categoricã: dacã omul nu este pe deplin trezit, un iluminat, el nu poate
fi un terapeut adevãrat.
Numai un Buddha poate fi un terapeut autentic, cãci
el nu mai are probleme personale de rezolvat. El poate fuziona pe deplin
cu pacientul sãu. De fapt, pentru el pacientul nici nu reprezintã un
pacient.
Aceasta este diferenţa care existã între relaţia
dintre un pacient şi terapeutul sãu şi cea care existã între un discipol
şi maestrul sãu. Discipolul nu este un pacient, el este copilul iubit
al maestrului. Maestrul nu este doar un observator; el devine un
participant. Cei doi şi-au pierdut entitãţile separate şi au devenit
una. Aceastã unitate este întregul secret.
Îmbrãţişarea este doar un gest care aminteşte de unitate, dar chiar şi acest gest este de mare folos.
De aceea, ai dreptate. Mã întrebi: „De ce este îmbrãţişarea un instrument terapeutic atât de eficient?“
Da, este, şi este doar un gest. Dacã este extrem de
autentic – dacã la el participã inclusiv inima – el devine un instrument
magic, un fel de miracol care poate transforma instantaneu întreaga
situaţie.
Nu se pot spune prea multe despre acest gest, dar
unul din lucrurile pe care trebuie sã le înţelegeţi este urmãtorul:
ideea cã un copil moare, iar în om se naşte adolescentul; cã
adolescentul moare, iar în el se naşte adultul tânãr; cã şi acesta
moare, iar în om se naşte adultul matur, şi aşa mai departe – este
greşitã.
Copilul nu moare niciodatã – nici o etapã nu moare.
Copilul rãmâne de-a pururi, înconjurat de alte experienţe, de
adolescenţã, apoi de tinereţe, de maturitate şi de bãtrâneţe, dar nu
moare.
Omul este la fel ca o ceapã, alcãtuit din mai multe
straturi succesive. Dacã decojeşti ceapa, vei descoperi în curând foile
fragede din interior. Cu cât te apropii mai mult de miez, cu atât mai
fragede devin ele. Acelaşi lucru este valabil şi în ceea ce priveşte
omul: dacã pãtrunzi adânc în interiorul lui vei descoperi întotdeauna
copilul inocent, iar contactul cu acesta este inevitabil un gest
terapeutic.
Îmbrãţişarea
permite un asemenea contact. Dacã îmbrãţişezi un om cu cãldurã, cu
iubire, dacã îmbrãţişarea ta nu reprezintã un simplu gest golit de
semnificaţie, ci unul autentic, dacã inima ta participã la el, intri
imediat în contact cu copilul inocent din el. Revenirea acestuia la
suprafaţã reprezintã un act cu o imensã valoare terapeuticã, întrucât
inocenţa copilului este vindecãtoare în sine. Ea nu a fost coruptã. Ai
atins astfel miezul pur al persoanei în care corupţia nu a pãtruns
niciodatã, iar acest lucru este suficient pentru a declanşa procesul de
vindecare.
Copiii
sunt atât de puri, atât de plini de vitalitate, debordeazã de atâta
energie. Regãsirea acestei energii este suficientã pentru a-l vindeca pe
om. Important este sã scoţi acest copil la luminã, iar îmbrãţişarea
este una din modalitãţile cele mai eficiente.
Autoanaliza este o cale mentalã; îmbrãţişarea este calea
inimii. Mintea este cauza tuturor bolilor, în timp ce inima este sursa
oricãrei vindecãri
Am inteles, esti destinul batut in
cuie.
Mi s-a povestit ca tu trasezi drumul meu.
Si ca eu sunt purtatoarea ta de zile.
Si ca eu sunt purtatoarea ta de zile.
Cu tot respectul, cred ca destinul meu
s-a
Imbatat iar si de aceea nu-mi gasesc calea.
Imbatat iar si de aceea nu-mi gasesc calea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu